Zgodnie z przyjętym statutem i z Regulaminem Organizacyjnym placówki – zatwierdzonym Zarządzeniem Prezydenta Miasta Torunia Nr 420 z dnia 23.12.2009 r. w skład Ośrodka wchodzą 4 komórki organizacyjne:
Dział Profilaktyki i Wsparcia
Zadania realizowane są w ramach następujących programów:
1) „Pracownia rozwoju emocjonalnego dziecka”, do zadań której należy:
- Udzielanie pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych.
2. Zwiększenie dostępności i efektywności usług terapeutycznych i edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.
3. Opracowanie i realizacja programów na rzecz podniesienia poczucia własnej wartości u dzieci i młodzieży.
4. Rozwijanie umiejętności interpersonalnych, otwartości, zaufania i wyrażania uczuć.
5. Terapia dzieci wykorzystywanych seksualnie.
6. Tworzenie warunków do jednokrotnego przesłuchania dziecka w sprawach o wykorzystywanie seksualne i inne nadużycia.
7. Udzielanie porad rodzicom, wspieranie ich w procesie wychowania dzieci.
8. Ułatwianie kontaktu dzieciom z rodzicem w sytuacji kryzysu rodziny.
2) „Poradnia uzależnień i współuzależnień”, w ramach której realizowane są:
- Indywidualne konsultacje z osobami uzależnionymi oraz z osobami uwikłanymi w alkoholizm bliskiego członka rodziny.
2. Pomoc w umieszczeniu klientów na oddziałach dla uzależnionych.
3. Edukacja na temat alkoholizmu;
3) „Grupa wsparcia dla ofiar przemocy”;
Godziny konsultacji: 16.00-20.00
* * *
Izba Wytrzeźwień
Izba Wytrzeźwień, należąca do struktury Miejskiego Ośrodka Edukacji i Profilaktyki Uzależnień w Toruniu, dysponuje 23 łóżkami dla osób trzeźwiejących, które spełniają jedną z przesłanek zgodnie z art. 40 ustawy o wychowaniu w trzeźwości:
1) swoim zachowaniem dają powód do zgorszenia w miejscu publicznym lub w zakładzie pracy;
2) znajdują się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu;
3) zagrażają życiu lub zdrowiu innych osób.
Łącznie z jedną z powyższych przesłanek musi wystąpić jeszcze stan nietrzeźwości, który zachodzi wówczas, gdy zawartość alkoholu w wydychanym powietrzu wynosi 0,25 mg/l lub 0,5 promila we krwi.
Do podstawowych zadań tego działu, wynikających z przyjętego statutu należy:
1) współpraca z Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, placówkami lecznictwa odwykowego, innymi instytucjami i organizacjami, których działalność ma na celu rozwiązywanie problemów uzależnień i ich skutków oraz przemocy w rodzinie;
2) podejmowanie inicjatyw na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego;
3) zapewnienie opieki i izolacja osób nietrzeźwych – prowadzenie izby wytrzeźwień.
W skład zmiany izby wytrzeźwień wchodzą:
1) depozytariusz,
2) lekarz lub felczer,
3) opiekun zmiany,
4) porządkowy.
* * *
Dział Finansowo-Księgowy i Administracyjny
Dla zapewnienia obsługi finansowo-administracyjnej funkcjonuje Dział Finansowo-Księgowy i Administracyjny, w skład której wchodzą:
1) główny księgowy,
2) z-ca głównego księgowego,
3) starszy inspektor ds. administracyjno-kadrowych,
4) starszy inspektor ds. windykacji,
5) starszy inspektor ds. windykacji/kasjer.
Godziny otwarcia działu: 7.00-15.00.
* * *