Terapeuta uzależnień pomaga osobom, które mają problem alkoholowy oraz ich rodzinom. Oferta obejmuje prowadzenie terapii indywidualnej oraz grupowej edukacji.
Godziny przyjęć: poniedziałek i wtorek w godzinach 13.00 – 19.00 oraz od środy do piątku w godzinach 8.00 – 14.00.
GRUPA PSYCHOEDUKACYJNA
DLA OSÓB UZALEŻNIONYCH I NADUŻYWAJĄCYCH ALKOHOLU
Jest to propozycja dla wszystkich osób uzależnionych lub nadużywających alkoholu, które chciałyby utrzymywać abstynencję i zdrowieć. Jest formą wspomagającą proces zdrowienia. Ze spotkań mogą korzystać także wszystkie osoby, które chcą się dowiedzieć więcej na tematy związane z uzależnieniem od alkoholu.
Każdy uczestnik grupy równocześnie może korzystać z terapii indywidualnej w Miejskim Ośrodku Edukacji i Profilaktyki Uzależnień w Toruniu.
Zajęcia mają charakter psychoedukacyjny. Praca polega na urealnieniu wszystkich aspektów picia alkoholu. W grupie tej pokazujemy, że pacjent przychodzi, ponieważ nie radzi sobie w życiu na wszystkich płaszczyznach, a alkohol to jedyna, wcale nie najlepsza, z możliwych dróg radzenia sobie, istnieje natomiast wiele innych możliwości, które są mniej destrukcyjne.
W tej grupie klienci:
- zdobywają wiedzę na temat uzależnienia,
- zdobywają wiedzę w celu utrzymania abstynencji, radzenia sobie z głodem alkoholowym,
- zdobywają podstawowe umiejętności zachowań asertywnych,
- identyfikują się z własnymi objawami uzależnienia,
- uświadamiają sobie potrzebę wsparcia ze strony grup samopomocowych AA,
- budują motywację do kontynuowania leczenia.
Grupa spotyka się raz w tygodniu w poniedziałki w godzinach od 19.00 do 19.45
w Miejskim Ośrodku Edukacji i Profilaktyki Uzależnień w Toruniu, ul. Kasztanowa 16.
Grupę prowadzi specjalista terapii uzależnień – Joanna Mendrzycka.
PROPONOWANA TEMATYKA SPOTKAŃ:
| Fakty i mity na temat alkoholizmu i alkoholu |
| CEL: analiza stereotypowych przekonań dotyczących alkoholu |
| Fakty i mity na temat uzależnienia |
| CEL: analiza osobistych przekonań dotyczących uzależnienia |
| Czy jestem uzależniony? |
| CEL: autodiagnoza objawów uzależnienia |
| Etapy w procesie uświadamiania sobie uzależnienia |
| CEL: uświadomienie uczestnikom grupy procesu, jaki odbywa się zanim osoba uzależniona zaakceptuje swoje uzależnienie |
| Po co chcę być trzeźwy? |
| CEL: określenie motywacji uczestników do podjęcia pracy terapeutycznej |
| Zyski i straty z trzeźwości |
| CEL: Analiza korzyści, jakie uzyska klient utrzymując trzeźwość |
| Konsekwencje picia w moim życiu |
| CEL: analiza strat wynikających ze spożywania alkoholu w życiu uczestników |
| Głody – rozpoznawanie, radzenie sobie |
| CEL: Zebranie i poszerzenie wiedzy na temat występowania, rozpoznawania i sposobów radzenia sobie z głodami alkoholowymi |
| Nałogowa regulacja uczuć |
| CEL: Przedstawienie schematu NRU oraz związku emocji w występowaniem głodów alkoholowych |
| Fazy rozwoju uzależnienia i procesu terapii |
| CEL: Zapoznanie uczestników z fazami rozwoju uzależnienia oraz drogi wychodzenia z uzależnienia (etapów i form terapii) |
| Wpływ mojego picia na bliskich i rodzinę |
| CEL: uświadomienie, jaką cenę płacą bliscy os. uzależnionej – poszerzenie perspektywy klientów |
| Próby kontrolowania picia |
| CEL: analiza prób kontrolowanego picia przez klientów oraz uświadomienie braku kontroli jako jednego z wyznaczników uzależnienia |
| Utrata kontroli nad piciem = utrata kontroli nad życiem |
| CEL: uświadomienie uczestnikom, że utrata kontroli nad piciem bezpośrednio wpływa na utratę kontroli nad ich życiem |
| Uzależnienie – tabu? |
| CEL: uświadomienie, że uzależnienie jest problemem dotyczącym wielu osób oraz potrzeby wsparcia ze strony otoczenia, aby sobie z nim zacząć radzić |
| Czy mam wpływ na głód? Rola wyzwalaczy wewnętrznych i zewnętrznych |
| CEL: uświadomienie czynników wyzwalających lub wzmacniających głód alkoholowy, analiza sygnałów głodu alkoholowego |
| Skuteczna pomoc w zasięgu ręki cz. I: HALT, program 24 godzin, asertywna odmowa |
| CEL: przedstawienie zasad HALT-u, programu 24 godzin oraz sposobów na asertywną odmowę |
| Moje emocje a uzależnienie. |
| CEL: uświadomienie, jaki związek mają nasze emocje z uzależnieniem |
| Dobry i zły scenariusz życia |
| CEL: uświadomienie konsekwencji w życiu klienta, zależnie od tego, czy podejmie pracę nad swoim uzależnieniem, czy nie. |
| Skuteczna pomoc w zasięgu ręki cz. II: Zalecenia dla trzeźwiejących alkoholików |
| CEL: zapoznanie uczestników z zasadami postępowania pomocnymi w utrzymywaniu abstynencji |
| Mówią, że alkoholizm to choroba duszy i ciała.. |
| CEL: Przedstawienie wpływu alkoholu na organizm, system wartości, rozproszenie własnego „ja” |
| Jaki związek ma poczucie własnej wartości z uzależnieniem i czy można to zmienić? |
| CEL: Analiza przyczyn i skutków uzależnienia oraz jego wpływu na poczucie wartości os. uzależnionej. |
| Jak sobie radzić ze stresem? |
| CEL: Uświadomienie aktualnych źródeł stresu, jego wpływu na chęć picia i sposobów konstruktywnego radzenia sobie ze stresem |
| Złość, agresja, przemoc i uzależnienie – zawsze w pakiecie? |
| CEL: Analiza zachowań wynikających z bycia „pod wpływem” i uzależnienia |
| Wstyd i poczucie winy – przyczyna, czy skutek? |
| CEL: Analiza przyczyn i skutków uzależnienia oraz jego wpływu na poczucie wstydu i winy. |
| Planowanie zmiany |
| CEL: Przedstawienie strategii planowania zmian |
| Czym są nawroty i jak im zapobiegać? |
| CEL: Wyjaśnienie procesu nawrotu, sygnałów ostrzegawczych oraz sposobów zapobiegania nawrotom. |
Opracowała: Joanna Mendrzycka
